Zamknij
wyszukaj na stronie

Czy Twój system kontroli dostępu (KD) ma te funkcje? Bez nich ani rusz!

Systemy kontroli dostępu stanowią nieodzowny element współczesnego zarządzania bezpieczeństwem firm oraz instytucji. Wraz z postępem technologicznym i ewoluującymi potrzebami organizacji, oczekiwania wobec nich również rosną. W związku z tym przyjrzymy się kluczowym funkcjom, jakie powinien posiadać efektywny system KD, aby sprostać współczesnym wyzwaniom bezpieczeństwa. Odkryjemy istotę tych funkcji i wyjaśnimy, dlaczego są one niezbędne dla skutecznej ochrony zasobów oraz zachowania kontroli nad dostępem w różnorodnych środowiskach.

Spis treści:

  1. Podstawowe informacje o systemach kontroli dostępu
  2. Najważniejsze funkcje systemu kontroli dostępu
    1. Autoryzacja użytkowników
    2. Zarządzanie użytkownikami
    3. Rejestrowanie zdarzeń
    4. Powiadomienia o zdarzeniach niepożądanych
    5. Autentykacja wielopoziomowa
    6. Mobilność i zdalny dostęp
  3. Na jakie inne opcje w systemie KD warto zwrócić uwagę?
  4. Możliwość integracji kontroli dostępu z innymi systemami
  5. Jaki system kontroli dostępu wybrać? Cechy dobrego systemu KD
  6. Znaczenie funkcjonalnego oprogramowania kontroli dostępu w firmie, instytucji

Podstawowe informacje o systemach kontroli dostępu

System kontroli dostępu umożliwia nadzór nad wstępem do określonego obszaru i ogranicza go do wybranych użytkowników. Pozwala na umożliwienie otwarcia drzwi, bramek czy szlabanów tylko dla uprawnionych osób. Rozwiązanie to jest powszechnie stosowane w budynkach komercyjnych i przemysłowych, a także w obiektach rządowych i wojskowych. Oprogramowanie KD może pełnić różne funkcje. Najważniejsza z nich to zwiększenie bezpieczeństwa obiektu poprzez ograniczenie dostępu do niego nieupoważnionym osobom. Ponadto systemy kontroli dostępu mogą być wykorzystywane do innych celów jak np. do śledzenia ruchu osób lub weryfikacji godzin pracy oraz dostępu do różnego rodzaju sprzętu np. wózków widłowych albo stanowisk pracy.

Najważniejsze funkcje systemu kontroli dostępu

Systemy kontroli dostępu są dostępne w różnych konfiguracjach i cenach. Wybór odpowiedniego rozwiązania zależy przede wszystkim od indywidualnych potrzeb i wymagań. Jakie funkcje są jednak uważane za kluczowe, niezbędne do jego działania?

Autoryzacja użytkowników

System kontroli dostępu powinien umożliwiać identyfikację i autoryzację użytkowników. W tym celu można wykorzystać różne metody, takie jak karty zbliżeniowe, kody PIN czy biometria, która jest stosowana w przypadku obiektów o szczególnym znaczeniu. Ważne jest, aby oprogramowanie pozwalało na nadawanie uprawnień nie tylko pojedynczym użytkownikom, ale i ich grupom dla jeszcze większej wygody oraz bezpieczeństwa korzystania z systemu.

Zarządzanie użytkownikami

Oprogramowanie powinno umożliwiać intuicyjne zarządzanie użytkownikami, na przykład dodawanie, usuwanie lub zmianę uprawnień.

Rejestrowanie zdarzeń

System KD powinien rejestrować wszystkie zdarzenia związane z dostępem do budynku. Dzięki temu można w razie potrzeby szybko zidentyfikować osoby, które w sposób nieuprawniony weszły do danej strefy lub wyrządziły szkody na określonym obszarze.

Powiadomienia o zdarzeniach niepożądanych

System powinien automatycznie wysyłać powiadomienia o zdarzeniach niepożądanych do określonych osób, na przykład do administratora budynku lub służb ochrony.

Autentykacja wielopoziomowa

Możliwość zastosowania dwuetapowej weryfikacji użytkowników (np. karta + kod PIN) pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa podczas prób dostania się do określonych stref, zwłaszcza tych o szczególnym znaczeniu.

Mobilność i zdalny dostęp

Ważne jest, aby system kontroli dostępu umożliwiał zarządzanie dostępem i generowanie raportów z różnych urządzeń oraz pozwalał na zdalny dostęp. To szczególnie ważne w przypadku organizacji, w których osoby zarządzające pracują zdalnie lub gdy firma posiada kilka lokalizacji centralnie zarządzanych.

Funkcje kontroli dostępu

Na jakie inne opcje w systemie KD warto zwrócić uwagę?

Warto wiedzieć, że system kontroli dostępu może nie tylko spełniać swoje podstawowe funkcje pozwalające na zabezpieczenie wybranych stref i pomieszczeń przed osobami nieuprawnionymi, ale także oferować dodatkowe rozwiązania, które pozwalają na usprawnienie pracy. Pierwsza z takich opcji to możliwość weryfikowania stanu urządzeń. Obejmuje ona informowanie, czy konkretne urządzenie ma połączenie z oprogramowaniem, którego brak może wskazywać m.in. na usterkę terminala albo rozłączenie z siecią. Ponadto opcja ta może wskazywać stan pamięci urządzenia, co pozwala na szybką weryfikację, czy nie jest zapełnione w 100%, co może powodować błędy w autoryzacji. Pozwala to na szybkie wykrywanie ewentualnych awarii czy problemów z działaniem, a co za tym idzie, zapewnia pełne bezpieczeństwo oraz ciągłość działania systemu. Drugą bardzo ważną funkcją jest tzw. losomat. Jego działanie pozwala na kontrolę losową i polega na tym, że mimo uzyskania autoryzacji, system na „chybił trafił” decyduje o przeprowadzeniu dodatkowej autoryzacji. Może to obejmować np. prewencyjną kontrolę trzeźwości, sprawdzanie zgodności z procedurami bezpieczeństwa związanych np. z zakazem wnoszenia na teren firmy określonych substancji lub przedmiotów, a także jako prewencja kradzieży. Ważną funkcją jest także Anti-passback. Zapobiega uzyskaniu dostępu do określonych obszarów przez nieupoważnione osoby poprzez uzyskanie poświadczeń od innych użytkowników. Działa poprzez śledzenie ruchu osób przez wyznaczone punkty dostępu i zapewnienie, że każdy użytkownik ma unikalną i prawidłową ścieżkę poruszania się. Dodatkowym rozwiązaniem w systemie kontroli dostępu może być także oprogramowanie przeznaczone do zarządzania zasobami w firmie. Umożliwia skuteczne monitorowanie wykorzystania aktywów trwałych przez pracowników. Doskonale sprawdza się w rejestracji i śledzenia kluczy, stanowiąc doskonałą alternatywę dla tradycyjnych depozytorów.

Możliwość integracji kontroli dostępu z innymi systemami

Integracja systemu kontroli dostępu z innym oprogramowaniem polega na połączeniu tych systemów w taki sposób, aby mogły one współpracować i wymieniać informacje w celu zoptymalizowania zarządzania dostępem do zasobów w organizacji. Stanowi bardzo ważną funkcję oprogramowania kontroli dostępu, ponieważ to połączenie umożliwia płynne działanie obu systemów jako jedności, co przynosi szereg korzyści, takich jak:

  • poprawa bezpieczeństwa, np. integracja KD z systemem alarmowym może ułatwić wykrycie i usprawnić reakcję na próby nieuprawnionego wejścia,
  • spójność zarządzania,
  • efektywny przepływ informacji bez konieczności ręcznego przepisywania czy dublowania ich,
  • automatyzacja procesów, np. automatyczne przydzielanie uprawnień po zmianach w systemach HR czy też aktualizacja danych użytkowników w systemach IAM,
  • zwiększenie bezpieczeństwa,
  • usprawnienie działania administratorów oraz użytkowników systemu,
  • zgodność i bardziej kompleksowe raportowanie,
  • lepsza kontrola kosztów, ich obniżenie, np. integracja KD z systemem zarządzania budynkiem może ułatwić sterowanie oświetleniem, ogrzewaniem i klimatyzacją, co może prowadzić do oszczędności energii.

Integracja systemu kontroli dostępu z innymi narzędziami i systemami IT ma kluczowe znaczenie w zapewnieniu spójności, optymalizacji zarządzania oraz poprawie bezpieczeństwa danych w organizacji. Dzięki temu firma może efektywniej chronić swoje zasoby i lepiej reagować na zmieniające się warunki biznesowe.

Do najpopularniejszych integracji KD zalicza się te z: alarmem, systemem rejestracji czasu pracy, zarządzania budynkiem bądź dostępu do danych oraz urządzeń.

Jaki system kontroli dostępu wybrać? Cechy dobrego systemu KD

Podczas wyboru systemu kontroli dostępu do swojej firmy warto zwrócić uwagę nie tylko na funkcje, ale i cechy tego rozwiązania, tak aby zapewnić sobie oraz swoim pracownikom możliwie najlepsze, najbardziej funkcjonuje rozwiązanie. Właściwości, które są szczególnie ważne to:

  • bezpieczeństwo — system powinien zapewniać wysoki poziom bezpieczeństwa obiektu i być odporny na próby złamania lub ominięcia zabezpieczeń;
  • łatwość obsługi — intuicyjny interfejs użytkownika oraz prostota w obsłudze sprawiają, że system jest łatwy w użyciu dla administratorów i użytkowników końcowych;
  • niezawodność — oprogramowanie musi być odporne na awarie i zakłócenia sieciowe;
  • elastyczność — system powinien być rozwijany i umożliwiać dodawanie nowych funkcji w przyszłości, a także nowych użytkowników w miarę rozwijania się przedsiębiorstwa;
  • zgodność z najnowszymi standardami i technologiami.

Warto podkreślić, że dobry system kontroli dostępu to taki, który nie tylko zapewnia bezpieczeństwo, ale także jest elastyczny, rozwijalny i łatwy w obsłudze. Powinien odpowiadać na unikalne potrzeby i wymagania danej firmy, zapewniając ochronę zasobów oraz danych.

W naszym rozwiązaniu UNIS SKD stawiamy na wszystkie wymienione wyżej cechy — skontaktuj się z nami i dowiedz się, jak wiele możesz zyskać w kwestii godnej zaufania kontroli dostępu!

Znaczenie funkcjonalnego oprogramowania kontroli dostępu w firmie, instytucji

Funkcjonalne oprogramowanie kontroli dostępu w firmie ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizacji lub firmy. Wpływa m.in. na:

  • kontrolę fizycznego dostępu dzięki zarządzaniu wstępem do budynków oraz pomieszczeń,
  • bezpieczeństwo danych poprzez ustanawianie dostępów do danych stref dla wybranych osób,
  • rejestrację działań, która umożliwia śledzenie i monitorowanie aktywności pracowników,
  • łatwiejsze przeprowadzanie audytów,
  • wzrost efektywności i wydajności dzięki skróceniu czasu dostępu poprzez eliminację konieczności fizycznego zarządzania kluczami oraz szybkie i skuteczne zarządzanie awaryjnymi sytuacjami.

Funkcjonalne oprogramowanie kontroli dostępu jest niezwykle istotne dla zabezpieczenia infrastruktury firmy, zapewnienia poufności danych, ochrony zasobów oraz zarządzania efektywnością pracowników.

 


 

Jeżeli chcesz wiedzieć, jak wybrać, krok po kroku, najlepszy system kontroli dostepu dla swojej firmy, wypełnij poniższy formularz i odbierz mini e-booka z praktycznymi wskazówkami.

Zaufali nam

Kontakt

Godziny otwarcia biura:
pon - pt 9.00 do 16.30

Wsparcie techniczne:
pon - pt 9.00 do 16.00

autoid@autoid.pl
+48 12 260 16 50
ikona kontaktu
Masz pytania?
Skontaktujemy się z Tobą!
Chcesz wiedzieć więcej? - wypełnij formularz, a my skontaktujemy się tak szybko jak to możliwe!
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu realizacji odpowiedzi na zadane pytanie. Wyświetl pełną treść zgody.
Kontakt
X
Chcesz wiedzieć więcej? - wypełnij formularz, a my skontaktujemy się tak szybko jak to możliwe!
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu realizacji odpowiedzi na zadane pytanie. Wyświetl pełną treść zgody.

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej

Akceptuję Politykę Prywatności