Poprawa bezpieczeństwa instytucji publicznych z dotacją „Cyberbezpieczny Samorząd”
Trwa nabór do projektu „Cyberbezpieczny Samorząd”, który oferuje dofinansowanie dla polskich urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów wojewódzkich w celu poprawy cyberbezpieczeństwa. Realizowany jest w ramach Programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021–2027. Głównym założeniem programu jest wsparcie finansowe samorządów w zakresie zwiększania poziomu cyberbezpieczeństwa i budowania odpornej infrastruktury informacyjnej na poziomie lokalnym. Ma umożliwić im skuteczną obronę przed atakami, minimalizację ryzyka incydentów oraz ochronę danych obywateli.
W ramach projektu jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje im podległe z sektora publicznego z całej Polski, z wyjątkiem placówek ochrony zdrowia, mogą ubiegać się o dofinansowanie. Wysokość grantu zależy od liczby mieszkańców danej jednostki terytorialnej i współczynnika zamożności, a całkowita pula dotacji wynosi niemal 1,9 miliarda złotych. Dofinansowania dla gmin mogą wynosić od 200 000 złotych do 850 000 złotych, podczas gdy powiaty oraz samorządy wojewódzkie mają szansę na uzyskanie maksymalnie 850 000 złotych. Tylko najbogatsze samorządy będą miały obowiązek uiszczenia wkładu własnego, którego suma wyniesie około 4% całkowitego budżetu projektu.
Pozyskane środki mogą być przeznaczone na działania i usługi w trzech obszarach: organizacyjnym, kompetencyjnym i technicznym. W obszarze organizacyjnym warto wdrożyć nasze rozwiązanie do kontroli dostępu — UNIS SKD. Wykorzystanie systemu w jednostkach samorządowych ma wiele zalet:
✔️ ochrona danych obywateli — zabezpieczenie ich przed nieupoważnionym dostępem i wyciekiem;
✔️ umożliwia zachowanie integralności danych;
✔️ zapobieganie fizycznym atakom na systemy informatyczne i infrastrukturę;
✔️ zabezpieczenie przed potencjalnymi zagrożeniami wewnętrznymi;
✔️ zwiększenie efektywności — upewnienie się, że pracownicy mają dostęp tylko do niezbędnych zasobów i informacji, może usprawnić procesy operacyjne;
✔️ budowanie zaufania obywateli.
Termin składania wniosków upływa 13 października 2023 roku o godzinie 16:00*. Projekt może trwać maksymalnie 24 miesiące od dnia wejścia w życie umowy o przyznanie grantu, ale nie dłużej niż do 30.06.2026 roku.
Wnioski o dofinansowanie należy składać za pośrednictwem systemu informatycznego dostępnego na stronie gov.pl. Nasi specjaliści służą pomocą w uzyskaniu grantu wszystkim zainteresowanym jednostkom. Zachęcamy samorządy do skorzystania z tej szansy na wzmocnienie cyberbezpieczeństwa oraz wdrożenie środków mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa informacji.
*AKTUALIZACJA 10.10.2023: Termin składania wniosków został wydłużony przez CPPC do 30 listopada b.r. do godziny 16:00. Wprowadzono też zmiany w regulaminie — zachęcamy do zapoznania się z nimi na rządowej stronie programu.